آیین نامه اجرایی مدارس ( ادامه)2
فصل چهارم- شرایط بهداشتی و ایمنی مدارس
ماده 56- سعی شود بر اساس ضوابط و معیارهای وزارت آموزش و پرورش در هر مدرسه نمازخانه ، کتابخانه ، آزمایشگاه ، کارگاه ، سالن ورزشی ، سالن اجتماعات ، مکان و وسایل لازم برای کمکهای اولیه و مراقبت های بهداشتی _ درمانی و اطفای حریق ، پیش بینی و از امکانات موجود در مدرسه و امکانات مشابه خارج از آن استفاده شود .
ماده 57- مدیران مدارس موظفند برای کمک به ارتقاء سطح بهداشت و سلامت محیط مدرسه بر اموری از قبیل تأمین آب آشامیدنی سالم ، نظافت سرویس های بهداشتی ، توجه به پاکیزگی لباس ، بدن ، موی سر دانش آموزان ، تهویه و تأمین رنگ و روشنایی مناسب برای فضای مدرسه و تهیه و توزیع مواد خوراکی در تعاونی مدرسه و استفاده از لباس کار در کارگاهها مراقبت کامل معمول دارند .
ماده 58- مدیران مدارس باید ابتدای سال تحصیلی نسبت به بیمه (حوادث) نمودن دانش آموزان اقدام کنند و در خصوص چگونگی استفاده از مزایای آن ، دانش آموزان و خانواده آنان را راهنمایی نمایند .
ماده 59- در مدرسه باید حداقل یک بار در سال از دانش آموزان معاینه بهداشتی _ درمانی بعمل آید . مدیران مدارس باید با کمک انجمن اولیا و مربیان نهایت همکاری را با مسئولان و سازمانهای بهداشتی برای تأمین بهداشت و سلامت دانش آموزان داشته باشند .
تبصره- در مناطقی که مربی بهداشت یا مراکز بهداشتی درمانی برای اجرای برنامه های بهداشتی وجود نداشته باشد و انجمن اولیا و مربیان نیز قادر به تأمین آن نباشد ، مدیر مدرسه باید در اسرع وقت با تهیه گزارش لازم مراتب را به اطلاع ادارۀ آموزش و پرورش محل برساند تا اقدامات لازم برای اجرای برنامه های مربوط به مراقبتهای بهداشتی و خدمات ایمنی صورت گیرد .
ماده 60- در مواردی که در اثر شیوع بیماری واگیردار یا به هر دلیل دیگر در ارتباط با شرایط بهداشتی و ایمنی مدرسه ، ادامه تحصیل دانش آموزان با خطر احتمالی مواجه باشد ، مدیر مدرسه باید با نظر کارشناسان مربوط و موافقت ادارۀ آموزش و پرورش نسبت به تعطیل نمودن مدرسه بصورت موقت اقدام کند و اهتمام نماید که در اسرع وقت ترتیب ادامه تحصیل دانش آموزان در محل دیگر داده شود .
ماده 61- مدیران مدارس موظفند به هنگام مشاهدۀ علائم بیماری در دانش آموز مراتب را به اطلاع اولیای وی برسانند تا ترتیب درمان دانش آموز قبل از سرایت بیماری به دیگر دانش آموزان داده شود .
ماده 62- دانش آموزی که به سبب ابتلا به بیماری واگیردار غیبت کند ، هنگام بازگشت به مدرسه برای اطمینان از بهبودی باید گواهی پزشکی مبنی بر صحت مزاج ارائه نماید .
ماده 63- دانش آموزانی که ضعف بینایی یا شنوایی دارند باید در ردیف های مناسب کلاس قرار گیرند و در مورد دانش آموزانی که با دست چپ می نویسند نباید هیچگونه ممانعتی بعمل آید و پیش بینی محل مناسب برای نشستن و تأمین شرایط مناسب برای آنها باید مورد توجه قرار گیرد .
فصل پنجم- پوشش و لباس دانش آموزان
ماده 64- لباس دانش آموزان باید از نظر دوخت و رنگ ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد .
ماده 65- دانش آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه ، در آمد و رفت به مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هر گونه تصویر و نوشته استفاده کنند .
ماده 66- لباس دانش آموزان علاوه بر پوشش ، نشان وقار و عفاف آنان است ، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی متناسب باشد .
ماده 67- پوشش دانش آموزان دختر شامل 1) چادر ، مانتو ، شلوار ، مقنعه 2) مانتو ، شلوار و مقنعه می باشد .
تبصره 1- چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش می باشد . شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار ، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند .
تبصره 2- رنگ مانتو ، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی از میان رنگ های مناسب انتخاب شود .
فصل ششم - مقررات انضباطی دانش آموزان
شنبه 5 آذر ماه سال 1384
- وظایف دانش آموزان :
ماده 68- دانش آموزان در دوران تحصیل موظفند موازین اسلامی و مقررات آموزش و پرورش را در اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند که اهم آنها به شرح زیر است :
1- رعایت شعائر دینی .
2- رعایت ادب و احترام نسبت به مدیر ، معاون ، معلمان ، مربیان و دیگر کارکنان مدرسه .
3- رعایت حسن رفتار و اخلاق و همکاری با سایر دانش آموزان .
4- سعی شایسته در تحصیل ، رعایت مقررات آموزشی و تربیتی ، انجام فرائض دینی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی مدرسه .
5- حضور به موقع در مدرسه و خروج از آن در پایان ساعات مقرر . (حضور در مدرسه در غیر ساعات مقرر برای استفاده از زمین ورزش ، آزمایشگاه ، کتابخانه ، فعالیت های پرورشی و . . . منوط به اجازه ولی دانش آموز و موافقت مدیر و به سرپرستی او یا یکی از کارکنان مدرسه مجاز خواهد بود .)
6- حضور مرتب در مدرسه و کلاس درس در تمام مدتی که مدرسه رسماً دایر است .
7- رعایت بهداشت و نظافت فردی و همکاری با دانش آموزان دیگر و مسئولین مربوط در پاکیزه نگهداشتن فضای مدرسه.
8- استفاده از لباس ، کفش ، جوراب ساده و مناسب و اصلاح موی سر متناسب با شئون دانش آموزی برای پسران و رعایت حجاب مناسب برای دختران .
9- خودداری از بکار بردن وسایل تجملی و آرایشی و پرهیز از همراه آوردن اشیاء گرانبها و وسایل غیر مرتبط با امور تحصیلی به مدرسه .
10- خودداری از خرید و فروش در مدرسه به غیر از مواردی که در آیین نامه شرکت تعاونی دانش آموزی پیش بینی شده است .
11- مراقبت از وسایل شخصی و اهتمام در حفظ و نگهداری اموال ، تجهیزات و ساختمان مدرسه . (چنانچه دانش آموزی به وسایل و ساختمان مدرسه یا سایر دانش آموزان خسارت وارد آورد ، باید خسارت وارده توسط دانش آموز یا ولی وی جبران شود .)
تبصره- برگه هایی که در موقع ثبت نام توسط دانش آموز و ولی او تکمیل می شود ، باید حاوی اهم وظایف انضباطی دانش آموزان باشد تا ضمن آگاهی و توجه ، دانش آموز و ولی او انجام این وظایف را تعهد کنند .
ماده 69- مدیر موظف است در مواردی که دانش آموز تأخیر ورود مکرر یا غیبت غیر موجه داشته باشد ، مراتب را به اطلاع ولی وی برساند تا با همکاری ولی چاره جویی لازم معمول شود چنانچه غیبت دانش آموز پسر مشمول وظیفه عمومی بیش از حد مقرر در ماده 39 این آیین نامه باشد مدیر موظف است مراتب ترک تحصیل وی را به مراجع مربوط اعلام کند .
ماده 70- غیبت غیرموجه و تأخیر ورود دانش آموز در دفتر انضباتی ثبت و موجب کسر نمره انضباط می شود و در صورت تأخیر ورود مکرر یا غیبت بیش از حد ، مدیر مدرسه موظف است با نظر شورای مدرسه تصمیم مقتضی را برابر مفاد ماده 76 اتخاذ نماید و مراتب را کتباً به ولی دانش آموز ابلاغ کند .
2- ترغیب وتشویق :
ماده 71- مدیر مدرسه باید برای ترغیب دانش آموزان به انجام صحیح وظایف خویش برنامه هایی را تهیه و با تأیید شورای مدرسه اجرا کند .
ماده 72- دانش آموزانی که وظایف خود را به نحو شایسته انجام می دهند ، به روشهای زیر مورد تشویق قرار می گیرند :
1- تشویق شفاهی در کلاس در حضور دانش آموزان .
2- تشویق شفاهی در مراسم آغازین در حضور کلیه دانش آ موزان .
3- تشویق کتبی و شفاهی در کلاس و اعلام آن به ولی دانش آموز .
4- تشویق کتبی و شفاهی در حضور کلیه دانش آ موزان .
5- اعطای جایزه یا لوح تقدیر با امضای مدیر مدرسه در حضور همه دانش آ موزان .
6- تشویق کتبی و اعطای لوح تقدیر از طرف اداره آموزش و پرورش .
7- معرفی برای شرکت در اردوهای تربیتی ، آموزشی و فرهنگی .
8- اعطای نشان های دانش آموزی برابر ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش .
تبصره- اتخاذ تصمیم در مورد بند 1با معلم و مربی دانش آموز و بندهای 2 لغایت 5 توسط مدیر مدرسه و بندهای 6 و 7 پس از تأیید شورای مدرسه انجام خواهد گرفت .
ماده 73- در انجام هر نوع تشویق باید موارد ذیل رعایت شود :
1- برنامه های تشویقی مدرسه باید منجر به تشویق و انگیزش درونی در دانش آموزان شده و روح امید ، تعاون ، عشق به کار و کوشش و جدّیت را در آنان توسعه دهد .
2- ملاک اصلی در تشویق ، سعی و کوشش دانش آموز و میزان پیشرفت وی در مقایسه با وضع قبلی خود باشد .
3- تشویق باید به گونه ای انجام پذیرد که علت آن برای فردی که تشویق می شود و سایر دانش آموزان روشن باشد .
4- جوایزی که تهیه می شود باید متناسب با سن و ذوق دانش آموز باشد و ارزش آموزشی و تربیتی آن مورد توجه قرار گیرد .
5- خلاصه تشویق های مهم باید در پروندۀ تحصیلی دانش آموزان درج شود و در صورت عدم حضور اولیا به نحو مناسب به اطلاع آنان برسد.
6- تشویق هیچ دانش آموزی نباید سبب تحقیر دانش آموز دیگری شود و در اعمال تشویق ها نباید تبعیض و استثنایی بین دانش آموزان قائل شد .
3-تنبیه:
ماده 74- قصور و سهل انگاری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب می شود مدیر ، شورای مدرسه ، معاونان و مربیان موظفند قبل از اعمال هر گونه تنبیه از وضع و موقعیت محصل اگاهی یابند و در جستجوی انگیزه و علت تخلف بر آیند و نسبت به رفع ان اقدام کنند .
ماده 75- تنبیه باید توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینه مناسب را برای ایجاد رفتار مطلوب در وی فراهم نماید لذا اعمال تنبیه باید متکی به یافته های علمی و استفاده از الگوهای مناسب تغییر رفتار باشد تا موجب تجرّی دانش آموز و اصرار وی بر تکرار اشتباه نشود .
ماده 76- دانش آموزان متخلفی که راهنمایی ها و چاره جویی های تربیتی ، در آنها مفید و موثر نمی افتد ، با رعایت تناسب به یکی از روشهای زیر مورد تنبیه قرار می گیرند :
1- تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی .
2- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط .
3- تغییر کلاس ، در صورت وجود کلاسهای متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش آموز .
4- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش آموز .
5- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز ، حداکثر برای مدت سه روز .
6- انتقال به مدرسه دیگر .
ماده 77- اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت ، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد .
ماده 78- اعمال تنبیه مندرج به بندهای 1و 2 بر عهدۀ معلم و مربی مربوط و بند 3 بر عهده مدیر و بندهای 4 و 5 پس از موافقت شورای مدرسه بر عهده مدیر است . در مورد بند 6 علاوه بر تأیید شورای مدرسه ، اخذ موافقت اداره آموزش و پرورش نیز ضروری است .
ماده 79- در دبیرستانها و هنرستانهای وابسته به سایر وزارتخانه ها ، سازمانها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش و سایر واحدهای آموزشی که به علت منحصر به فرد بودن یا نظایر آن ، انتقال دانشآموز از یک مدرسه به مدرسه دیگر ممکن نمی باشد ، در صورت استمرار تخلف ، شورای مدرسه با موافقت اداره آموزش و پرورش نسبت به اخراج دانش آموز از آن مدرسه اقدام می نماید .
تبصره- در مواردی که لازم است ولی دانش آموز در جریان تخلف فرزندش قرار گیرد ، باید قبلاً حساسیتهای ولی بررسی و آنگاه با روش مناسب او را در جریان رفتار فرزندش قرار داد .
ماده 80- در صورتی که دانش آموزی به علت تخلف از مدرسه ای به مدرسه دیگر منتقل شود و نهایتاً تشخیص داده شود که نظم آموزشی و تربیتی را بر هم می زند و موجب انحراف و گمراهی دانش آموزان دیگر می شود ، با تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش مربوط در نوبت اول از حضور در مدارس منطقه یا ناحیه آموزشی مربوط و برای نوبت دوم تا مدتی که اداره کل آموزش و پرورش استان تعیین می نماید ، از حضور در کلیه مدارس محروم می شود و از اولیای او خواسته می شود که تعلیم و تربیت فرزند خویش را بیرون از مدرسه بر عهده گیرند .
ماده 81- اعمال تنبیهات انضباطی مقرر در این آیین نامه باید با رعایت نکات زیر انجام پذیرد .
1- تنبیه انضباطی باید روشنگرانه و آگاه کننده باشد .
2- به شرایط جسمی و روانی ، سنی ، خانوادگی و اجتماعی دانش آموز توجه شود .
3- تنبیه با تخلفی که دانش آموز مرتکب شده ، متناسب باشد و ترتیب و تدریج مناسب در اجرای تنبیه رعایت شود .
4- خیر خواهی مدرسه برای دانش آموز و ولی او بیان و روشن شود .
5- فاصلۀ زمانی بین وقوع تخلف و اجرای تنبیه ، نزدیک و منطقی باشد .
6- شیوه های جبران تخلف به دانش آموز ارائه گردد و از او خواسته شود که خطا و تخلف خود را جبران کند .
7- در اجرای تنبیه ، آبروی دانش آموزان حفظ شود و از تنبیه در حضور جمع جز در مواردی ضروری اجتناب گردد .
4- وظایف مدرسه در ارتباط با مقررات انضباطی :
ماده 82- مدیر مدرسه موظف است همکاران خود را نسبت به موارد انضباطی آگاه کند و ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهده تخلف ، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به ادارۀ آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد .
ماده 83- تنبیه و تشویق اعمال شده و نتیجه آن در رفتار دانش آموز باید در دفتر انضباطی دانش آموزان درج شود و در تعیین نمره انضباط وی مورد توجه قرار گیرد .
تبصره- سوابق تخلف و تنبیه دانش آموزان در پایان هر سال تحصیلی امحاء خواهد شد تا سابقه نامناسبی برای دانش آموز باقی نماند .
ماده 84- چنانچه دانش آموزی به اتهام جرمی از طریق مراجع قضایی بطور موقت بازداشت شود ، پس از آزادی ، شورای مدرسه نحوه ادامه تحصیل وی را تعیین می کند که پس از تأیید اداره آموزش و پرورش اجرا می شود . مدت بازداشت دانش آموز به عنوان وقفه تحصیلی محسوب می شود .
ماده 85- مدیر مدرسه موظف است با همکاری معلمان ، مربیان و شورای دانش آموزان ، وظایف دانش آموزان و چگونگی تشویق ها و اجمالی از تنبیه های پیش بینی شده در این آیین نامه را به تناسب سن و فهم دانش آموزان و به اقتضای شرایط ، به آنان آموزش دهد .
فصل هفتم – امور مالی
ماده 86- کلیه در آمد های مدرسه (سرانه دانش آموزان و وجوه حاصل از خدمات فوق برنامه ، کمکهای شوراهای آموزش و پرورش مناطق و کمکهای مردمی) باید به حساب بانکی مدرسه واریز و با رعایت مقررات مربوط ، تحت نظر شورای مالی مدرسه هزینه شود . در روستاها و مناطقی که کمک کنندگان دسترسی به بانک نداشته باشند ، مدیر مدرسه به ازای دریافت کمک های نقدی ، قبض شماره دار و معتبر صادر و به اولیا تحویل می دهد . وجوه جمع آوری شده در اولین فرصت با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان باید به حساب بانکی مدرسه واریز شود و در پایان هر سال تحصیلی گزارش عملکرد کمک های مردمی با امضای مدیر و رئیس انجمن اولیا و مربیان به شورای آموزش وپرورش شهرستان ارسال گردد .
ماده 87- شورای مالی مدرسه در هر سال تحصیلی با عضویت رئیس انجمن اولیا و مربیان ، نماینده شورای معلمان و مدیر مدرسه تشکیل می شود و باید اسناد هزینه به امضای اعضای شورای مالی برسد .
ماده 88- برداشت از حساب مدرسه با دو امضاء از سه امضای شورای مالی مدرسه (امضای مدیر و یک نفر دیگر از اعضای شورای مالی مدرسه) صورت خواهد گرفت و اعضای شورای مالی در مقابل انجام هزینه ها مسئولیت مشترک خواهند داشت .
ماده89- کلیه اموال و تجهیزات خریداری شده و اهدایی مدرسه باید مطابق مقرارت مربوط شماره گذاری و در دفتر اموال مدرسه ثبت شود .
ماده90- استفاده از کمک های مردمی برای تشویق کارکنان ، معلمان و مربیان مدرسه می بایست با موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه صورت پذیرد .
ماده91- گرفتن هر گونه وجه بابت هزینه گردش های علمی ، تفریحی و تربیتی باید متناسب با هزینه های مربوط و توان پرداخت خانواده ها باشد و پس از موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه انجام گیرد .
ماده92- شیوه نامه لازم در خصوص مقررات مالی با رعایت مفاد این آیین نامه توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ می شود .
فصل هشتم – سایر موارد
ماده 93- از اول مهر ماه تا آخر شهریور ماه سال بعد یک سال تحصیلی محسوب می گردد . دوره آموزش رسمی و امتحانات آن در هر سال تحصیلی از اول مهر ماه تا پایان خرداد ماه سال بعد خواهد بود ، مگر در شرایط خاص که با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش اعلام خواهد شد .
ماده 94- در اوقات رسمی حضور مدیر ، معاونان ، معلمان و سایر کارکنان در مدرسه جز در مواردی که برابر قانون مجاز شناخته شده ، الزامی است .
ماده 95- برنامه درسی مطابق با جداول ساعات درسی و هفتگی مصوب تنظیم می شود و قبل از شروع سال تحصیلی به اطلاع معلمان می رسد .
ماده 96- تعطیلات ضمن سال تحصیلی مدارس برابر تعطیلات رسمی کشور و تعطیلات نوروزی (لغایت 13 فروردین) و تعطیلات فصلی (تیر و مرداد) خواهد بود و مدارس در ایام تعطیلات فصلی روزهای دوشنبه و چهارشنبه برای انجام کارهای اداری باز خواهند بود . تعطیلات اضطراری ، برابر تصمیم اداره کل آموزش و پرورش استان عملی خواهد شد و در صورت بروز اینگونه تعطیلی ها ، در فرصت مناسب باید نسبت به جبران کمبودی که از این لحاظ در مدت تحصیل رسمی سالانه روی می دهد اقدام شود .
1- برابر رأی دویست و شانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25/8/59 که طی شماره 4707/دش مورخ 10/9/59 ابلاغ شد ، شورا موافقت خود را با تعطیل کردن مدارس خاص اقلیت های رسمی در روزهای تعطیل مجاز آنها حداکثر تا یازده روز در سال مشروط بر اینکه تعداد ساعات کار سالانه این گونه مدارس از تعداد ساعات کار مقرر در آیین نامه های مربوط کمتر نباشد ، اعلام نمود .
برابر نامه شماره 28518/20302مورخ 30/5/78ریاست جمهوری اعیاد مذهبی و مناسبتهای قومی اقلیت های مذهبی زرتشتی ، کلیمی و مسیحی به شرح زیر خواهد بود :
الف - اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه اقلیت زرتشتی
1- تولد زرتشت پیامبر (زادروزاشوزرتشت) 2-روز بزرگداشت شهدا و در گذشتگان 3- جشن مهرگان 4-درگذشت زرتشت پیامبر(در گذشت اشوزرتشت)
5- جشن سده
ب-اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه اقلییت کلیمی
1- پسح عید فطیر 2-شاووعوت(نزول تورات) 3-روش هشانا(اول سال نو) 4- کیپور(روزه بزرگ) 5- سوکرت(عید سایبانها) 6- پوریم
ج-اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه مسیحیان آشوری
1- عید میلاد مسیح(ع) 2-سال نو میلادی 3- عید تعمید حضرت مسیح (ع) 4-روزه نینوا 5- عید اوشانا 6- عید پاک 7- عید عروج مسیح(ع) 8- عید نیطیکاست
د - اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه مسیحیان ارمنی کاتولیک
1- عید میلاد مسیح(ع) 2- عید سال نو میلادی 3 – عید تعمید مسیح (ع) 4- عید رهبران مذهبی ارامنه 5- عید شهدای وارطاناش 6- عید پاک 7- روز شهدای ارمنی
ه- اعیاذ مذهبی و مناسبتهای ویژه مسیحیان ارمنی گریگوری
1- روز مسروب مقدس 2- سال نو مسیحی 3- تولد و غسل تعمید مسیح (ع) 4- روز وارطان مقدس 5- عید پاک 6- روز شهدای ارمنی
ماده 97- مرخصی های معلمان و کارکنان واحدهای آموزشی طبق آئین نامه مرخصی ها مصوب هیأت وزیران و شیوه نامه های صادره از وزارت آموزش و پرورش خواهد بود . عوامل اداری و اجرایی باید به نحوی از مرخصی سالیانه خود استفاده نمایند که منجر به تعطیلی مدرسه نشود .
تبصره - تعطیلات رسمی مدارس خارج از کشور به وسیله اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور پیشنهاد و پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش اجرا می گردد .
ماده 98- مدرسه باید مشوق و نشاط آور باشد . مدیران مدارس موظفند با نظارت مستمر به حجم تکالیف درسی و فعالیت های آموزشی و پرورشی و متعادل کردن دفعات امتحانات کلاسی شرایطی را فراهم آورند که از خستگی مفرط دانش آموزان جلوگیری شود .
ماده 99- معلمان در انتخاب روشهای تدریس ، بودجه بندی کتابهای درسی ، طرح سؤال امتحانی ، بکار گیری وسایل کمک آموزشی و مواد کمک درسی با رعایت مقررات مصوب و تصمیم های شورای مدرسه آزادی عمل خواهند داشت .
ماده 100- در ماه مبارک رمضان و دهه اول ماه محرم حتی الامکان باید از برگزاری امتحان خودداری شود .
تبصره- در روزهای 19 و 23 ماه مبارک رمضان کلاسهای نوبت صبح با دو ساعت تأخیر شروع می شود و برگزاری امتحان در این دو روز مجاز نیست .
ماده 101- ورود بازرسان و ناظران اعزامی و افرادی که مورد شناخت مدیر هستند به مدرسه بلامانع است . ورود افراد متفرقه و کسانی که از طرف سایر دستگاهها و سازمان ها برای انجام امری خاص به مدرسه مراجعه می کنند ، پس از هماهنگی با اداره آموزش و پرورش مربوط مجاز می باشد .
ماده 102- مدیر مدرسه موظف است نسبت به حفظ ساختمان و نگهداری و استفاده درست از وسایل و تجهیزات مدرسه مراقبت لازم را بنماید . تنظیم درست و نگهداری سوابق اداری و دفاتر آمار ، اموال ، امتحانات و مالی و نگهداری آن قسمت از سوابق تحصیلی دانش آموزان که تحویل نشده است ، با رعایت شیوه نامه های مربوط ، در مدرسه الزامی است و مدیران مدارس موظفند در بازرسی ها و مراجعه افراد ذیصلاح اداری ، سوابق مربوط را به رؤیت و در صورت لزوم به تأیید آنان برسانند .
تبصره- امحاء اوراق امتحانی دانش آموزان و سایر نوشته ها و مدارکی که جنبه دایمی ندارد با رعایت مقررات مربوط و تنظیم صورت جلسات لازم ، انجام می گیرد .
ماده 103- مدیر و کارکنان و دانش آموزان مدرسه الگوهای اخلاقی و اسلامی هستند و موظف به رعایت حقوق همه مردم به ویژه همسایگان مدرسه می باشند .
ماده 104- هیچ یک از کارکنان مدرسه به استفاده از دسترنج دانش آموزان یا ارجاع کار شخصی به آنان مجاز نیستند .
ماده 105- مدیر مدرسه مجاز نیست فضای مدرسه و امکانات و تجهیزات آن را بدون تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش در اختیار اشخاص یا سازمانها و مراکز دیگر قرار دهد .
ماده 106- در ایام انتخابات رسمی از قبیل انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس خبرگان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر ، ضمن اینکه تشویق و ترغیب دانش آموزان جهت حضور در انتخابات ضروری است ، محیط مدرسه باید از هر گونه گرایش به گروهها یا افراد خاص مبرا باشد و هر گونه استفاده از محیط و امکانات مدرسه برای تبلیغ نامزدهای انتخاباتی و برگزاری سخنرانی له یا علیه نامزدها موجب پیگرد قانونی است .
ماده 107- اعزام دانش آموزان جهت بازدید و گردشهای علمی ، تربیتی و تفریحی در محدوده شهرستان محل تحصیل با موافقت شورای مدرسه و رضایت کتبی اولیای دانش آموزان بلامانع است . مدیر مدرسه موظف است موافقت شورای مدرسه را به اداره آموزش و پرورش مربوط ارسال نماید . برای اعزام دانش آموزان به خارج از محدوده شهرستان محل تحصیل ، علاوه بر اخذ رضایت کتبی اولیا و موافقت شورای مدرسه ، موافقت اداره آموزش و پرورش محل نیز ضروری است.
تبصره- انجام بازدیدهای علمی ، تفریحی و تربیتی در ایام برگزاری امتحانات رسمی مدارس و از یک هفته قبل از آن ممنوع است .
ماده 108- کلیه کارنامه ها و گواهی های تحصیلی صادره از مدارس با امضای متصدی امور دفتری (یا فردی که عهده دار این مسئوولیت می باشد ) و مهر و امضای مدیر مدرسه دارای اعتبار خواهد بود .1
1- برابر نامه 8/1109/120 مورخ 7/4/79 دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش گواهی های صادره از مدارس برای رسیدگی به وضع مشمولین
نظام وظیفه عمومی برابر آیین نامه اجرایی بخش معافیت قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 9/5/64 هیأت وزیران توسط ادارات آموزش و پرورش تأیید
می گردد .
تبصره 1- صدور تأییدیه ارزش تحصیلی بر عهده اداره آموزش و پرورش منطقه می باشد .
تبصره 2- صدور گواهینامه پایان تحصیلات دوره راهنمایی تحصیلی و متوسطه برابر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام می گیرد .
ماده 109- ادارات آموزش و پرورش بر حسن اجرای این آیین نامه نظارت خواهند داشت .
ماده 110- از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ، مقررات مغایر لغو و کلیه مدارس ابتدایی ، راهنمایی تحصیلی ، متوسطه نظری ، فنی و حرفه ای ، کاردانش و پیش دانشگاهی مشمول مفاد این آیین نامه خواهند بود . مدارس استثنایی ، شبانه روزی ، استعدادهای درخشان ، نمونه دولتی ، غیر انتفاعی و مدارس وابسته به سایر وزارتخانه ها ، نهادها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش که بر اساس قوانین و مقررات خاص تأسیس می شوند ، بجز در مواردی که توابع قوانین خاص خود هستند ، مشمول مفاد این آیین نامه خواهند بود .
موضوع : آیین نامه اجرایی مدارس در ششصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1379 به تصویب رسید ، به مورد اجرا گذاشته شود .
8/1077/120
7/6/1379 حسین مظفر
رئیس شورای عالی و وزیر آموزش و پرورش
رونوشت جهت استحضار معاونت محترم آموزشی ارسال می گردد . خواهشمند است دستور فرمایید به دفاتر ذیربط و ادارات کل ابلاغ شود . ضمناً چون این آیین نامه به صلاحدید وزیر محترم آموزش و پرورش چاپ و در اختیار کلیه مدارس کشور قرار می گیرد ، لازم است از تکثیر آن خودداری فرمایند .
هادی عزیززاده
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش
گیرندگان رونوشت :
معاونت ها ، سازمان ها و دفاتر وابسته به وزارت آموزش و پرورش / کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی / سازمان بازرسی کل کشور / پژوهشکده تعلیم و تربیت / روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران .
آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی
چهارشنبه 21 دی ماه سال 1384
آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی
(مصوب جلسه 630 شورای عالی مورخ 24/10/77)
مقدمه:
به منظور تقویت روحیه نظم پذیری و قانون گرایی در دانش آموزان ، شایسته است مدیران و عوامل اجرایی امتحانات ضمن اجرای صحیح و نظارت دقیق بر برگزاری امتحانات سعی نمایند که حتی المقدور از بروز هر گونه تخلف و بی نظمی در جلسه امتحانی جلوگیری شود . آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی برای برخورد با تخلفات احتمالی تدوین گردیده است . انتظار می رود مفاد آن به گونه ای اجرا شود که دانش آموزان متخلف را متنبه و سایر دانش آموزان را به انجام رفتارهای صحیح و رعایت مقررات تحصیلی تشویق نماید .
ماده 1- چنانچه داوطلب آزاد یا دانش آموزی در امتحانات نهایی یا داخلی مدارس ، مرتکب تخلف شود ، برابر مفاد این آیین نامه و مندرجات جدول پیوست با وی رفتار خواهد شد .
ماده 2- اگر نمره درسی در امتحانات پایانی به علت تخلف صفر شود ، نمره صفر به عنوان نمره آن درس منظور و در کارنامه ثبت می گردد .
ماده 3- چنانچه پس از اعمال مفاد این آیین نامه ، نمرات کلیه دروس دانش آموز متخلف صفر شود ، نمره انضباط وی نیز در همان نوبت صفر خواهد شد .
ماده 4- مجازات دانش آموزان متخلف مدارس بزرگسالان و داوطلبان آزاد در امتحانات دوره ابتدایی و امتحانات داخلی دوره راهنمایی تحصیلی برابر مجازات متخلفین امتحانات نهایی دوره راهنمایی تحصیلی خواهد بود . مجازات متخلفین مذکور در امتحانات داخلی دوره متوسطه برابر مجازات امتحانات نهایی دوره متوسطه خواهد بود .
ماده 5- فردی که در امتحانات نهایی دوره راهنمایی1 و امتحانات داخلی یا نهایی دوره متوسطه در یک نوبت امتحانی مرتکب تکرار تخلف شود ، امتحانات انجام شده وی در آن نوبت باطل2 و از شرکت در امتحانات بقیه دروس محروم می گردد .
ماده 6- اگر به جای دانش آموز یا داوطلب اصلی فرد دیگری در جلسه امتحان شرکت نماید ، در صورتی که فرد مذکور دانش آموز باشد ، کلیه امتحانات انجام شده وی در آن نوبت باطل و از شرکت در امتحانات بقیه دروس همان نوبت محروم می شود . در صورتی که دانش آموز نباشد مدیر مدرسه در امتحانات داخلی و رییس هیأت ممتحنه در امتحانات نهایی مراتب را به اداره آموزش و پرورش گزارش خواهد نمود . اداره آموزش و پرورش مکلف است فرد خاطی را به مراجع قضایی ذی صلاح معرفی نماید .3
ماده 7- تخلف خواه زمان بر گزاری امتحان ، هنگام تصحیح ورقه و هر زمان دیگری که مشخص شود مشمول مقررات این آیین نامه خواهد بود .
ماده 8- چنانچه فرد متخلف از امتحان نهایی نوبت بعدی سال سوم متوسطه محروم شده باشد تحویل پرونده و مدارک تحصیلی وی تا قبل از اتمام محرومیت مجاز نیست .4
تبصره – منظور از نوبت ، اولین فرصت امتحانی است که دانش آموز قبل از محرومیت مجاز به شرکت در آن بوده است .
ماده9- رسیدگی به تخلف در امتحانات داخلی به عهده شورای مدرسه و در امتحانات نهایی به عهده کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی است .
تبصره 1- ترکیب اعضای شورای مدرسه برابر آیین نامه اجرایی مدارس خواهد بود .
تبصره 2- ترکیب اعضای کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی شامل یکی از روسای حوزه تصحیح و چهار نفر دیگر از بین اعضای هیأت ممتحنه (حوزه های اجرا و تصحیح) خواهد بود . اعضای کمیسیون مذکور در امتحانات نهایی دوره راهنمایی به پیشنهاد مسؤول امتحانات و موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه و در امتحانات نهایی دوره متوسطه به پیشنهاد کارشناس مسؤول امتحانات و موافقت مدیر کل آموزش و پرورش استان انتخاب می شوند . مدیر کل آموزش و پرورش استان می تواند تشکیل کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی دوره متوسطه را به مناطق یا شهرستان ها تفویض نماید .
ماده 10- در نظام واحدی ، چنانچه فردی به علت تخلف در امتحان از یک یا چند نوبت امتحان محروم شود دفعات محرومیت ، جزو نوبت های مجاز تحصیلی و مشروطی وی در آن دوره محسوب می شود .
ماده 11- چنانچه تخلفی صورت گیرد که با هیچ یک از موارد این آیین نامه قابل انطباق نباشد ، تعیین نوع مجازات در امتحانات داخلی به عهده شورای مدرسه و در امتحانات نهایی به عهده کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی خواهد بود .
ماده 12- مصوبات شورای مدرسه و کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی با رأی اکثریت اعضا لازم الاجرا است . مدیر مدرسه موظف است آراء صادره را به اطلاع دانش آموز یا ولی وی برساند .
ماده 13- موارد خاص تخلفات امتحانی دروس مهارتی شاخه کاردانش که قابل انطباق با این آیین نامه نمی باشد توسط معاونت آموزشی تهیه و پس از تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد .5
ماده 14 – مدیر مدرسه و رییس حوزه اجرا موظفند قبل از برگزاری امتحانات به نحو مقتضی مفاد این آیین نامه را به اطلاع دانش آموزان و داوطلبان آزاد برسانند .
ماده 15- با تصویب این آیین نامه ، کلیه مقررات مغایر قبلی لغو می گردد .
موضوع : آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی در ششصد و سی امین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 24/10/77به تصویب رسید . صحیح است به مورد اجراء گذاشته شود .
8/4381/120 - 8/12/1377 حسین مظفر
رییس شورای عالی و وزیر آموزش و پرورش
رونوشت جهت استحضار معاونت محترم آموزشی ارسال می گردد . خواهشمند است دستور فرمایند به ادارات ، دفاتر و مراجع ذیربط ابلاغ شود .
هادی عزیززاده
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش
1- به استناد اظهار نظر یکصد و شصت و چهارمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 10/6/77 که طی شماره 8/1966/120 مورخ 16/6/77 ابلاغ شده است :
1) متحانات کلاسهای جبرانی مرداد ماه به عنوان یک نوبت امتحانی مستقل محسوب می شود .
2) دانش آموزان و داوطلبان آزاد پایه سوم راهنمایی تحصیلی که به علت انجام تخلف از نوبت امتحانی خرداد ماه محروم می شوند می بایست کلیه مواد درسی پایه مذکور را در شهریور ماه امتحان دهند .
2- به استناد رأی دویست و پنجاه و چهارمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 23/12/79 که طی شماره 8/155/120 مورخ 3/2/80 ابلاغ شده است ، منظور از باطل نمودن امتحانات ، صفر می باشد .
3- به استناد رأی صادره در دویست و پنجاهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 4/11/79 که طی شماره 8/3291/120 مورخ 24/11/79 ابلاغ شده است ، مجازات تخلف امتحانی دانش آموزی که پس از انجام امتحانات خردادماه (صرف نظر از قبولی یا مردودی و یا عدم انتخاب واحد در دوره تابستانی) بجای دانش آموز دیگری در امتحانات شهریور ماه شرکت می کند . برابر قسمت دوم ماده 6 آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی (ارسال گزارش از تخلف انجام شده در امتحانات داخلی توسط مدیر و در امتحانات نهایی توسط هیأت ممتحنه به اداره آموزش و پرورش محل جهت معرفی به مراجع قضایی) تعیین می شود .
4- برابر نامه شماره 8/89/120 مورخ 22/2/78 دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ماده فوق ناظر بر امتحانات نهایی سال آخر متوسطه (نظام جدید و فعلی ) است .
5- به استناد رأی صادره در یکصد و نود و هفتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش 14/2/1378 که طی شماره 8/545/120 مورخ 27/4/78 ابلاغ شده است :
1) در صورتی که برگزاری آزمون دروس مهارتی در اختیار آموزش و پرورش باشد با متخلفین آزمونهای مذکور برابر آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی مصوب ششصد و سی امین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 24/10/1377 رفتار می شود .
2) در صورتی که برگزاری آزمون دروس مهارتی در اختیار آموزش و پرورش نباشد و بعد از برگزاری آزمون دروس مهارتی ثابت شود که دانش آموز یا داوطلب آزاد مرتکب تخلف شده است ، از ثبت نمره های دروس گواهینامه مهارتی مربوط خودداری و در صورت ثبت نمره ها ، نسبت به حذف انها اقدام می شود .
|
نوع تخلف |
نوع امتحان دوره تحصیلی |
مجازات |
1 |
- همراه داشتن کتاب ، جزوه ، یاد داشت و سایر وسایل غیر مجاز1 در جلسه امتحان |
امتحانات ابتدایی |
تذکر شفاهی و کسر نمره درس با نظر معلم |
امتحانات داخلی راهنمائی |
تذکر شفاهی و کسر نمره درس با نظر شورای مدرسه | ||
امتحانات نهایی راهنمایی |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات داخلی متوسطه |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات نهائی متوسطه |
نمره درس صفر می شود | ||
2 |
- گذاشتن هر نوع علامت روی ورقه امتحانی به منظور سوء استفاده |
امتحانات ابتدایی |
---------- |
امتحانات داخلی راهنمائی |
---------- | ||
امتحانات نهایی راهنمائی |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات داخلی متوسطه |
---------- | ||
امتحانات نهائی متوسطه |
نمره درس صفر می شود | ||
3 |
- استفاده یا اقدام به استفاده از کتاب ، جزوه ، یادداشت و سایر وسایل غیر مجاز - پاسخگویی به سئوالات امتحانی از طریق نگاه کردن به ورقه امتحانی دانش آموزان دیگر یا صحبت کردن با آنها - رد و بدل کردن یادداشت و روشهای مشابه |
امتحانات ابتدایی |
کسر نمره درس با نظر شورای مدرسه |
امتحانات داخلی راهنمایی |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات نهایی راهنمایی |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات داخلی متوسطه |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات نهایی متوسطه |
امتحانات انجام شده اعم از داخلی و نهایی باطل و از شرکت در امتحان بقیه دروس همان نوبت محروم می شود . | ||
4 |
- بیرون بردن ورقه امتحانی - نوشتن ورقه امتحانی برای دانش آموز دیگر - استفاده از ورقه امتحانی نوشته شده توسط دانش آموز دیگر - مشارکت در تعویض اوراق امتحانی |
امتحانات ابتدایی |
نمره درس صفر می شود |
امتحانات داخلی راهنمایی |
نمره درس صفر می شود | ||
امتحانات نهائی راهنمایی |
نمره درس و انضباط صفر می شود | ||
امتحانات داخلی متوسطه |
نمره درس و انضباط صفر می شود | ||
امتحانات نهائی متوسطه |
امتحانات انجام شده اعم از داخلی و نهایی باطل و از شرکت در امتحان بقیه دروس همان نوبت محروم می شود . | ||
5 |
- فرستادن شخص دیگری به جای خود به جلسه امتحان - اخلال در نظم جلسه یا حوزه امتحانی
- افشاء یا استفاده از سئوالات امتحانی افشاء شده و یا مشارکت در افشاء |
امتحانات ابتدایی |
نمره درس و انضباط صفر می شود |
امتحانات داخلی راهنمائی |
نمره درس و انضباط صفر می شود | ||
امتحانات نهائی راهنمایی |
نمره کلیه دروس صفر2 و در مورد بزرگسالان و داوطلبان آزاد موضوع به مراجع قضائی ذی صلاح گزارش می گردد | ||
امتحانات داخلی متوسطه |
نمره درس و انضباط صفر می شود | ||
امتحانات نهائی متوسطه |
نمره کلیه دروس صفر2 و متخلف از امتحانات نوبت بعدی محروم می شود و موضوع به مراجع قضایی ذی صلاح گزارش می گردد |
توضیح : در مورد امتحانات دوره پیش دانشگاهی همانند امتحانات داخلی دوره متوسطه عمل می شود .
1- برابر رأی صادره در دویست و چهلمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و
پرورش مورخ 5/7/79 که طی شماره 8/1854/120 مورخ18/7/79 ابلاغ شده است ، همراه
داشتن اسلحه ، بی سیم و تلفن همراه در جلسات امتحانی مجاز نیست . در صورت عدم رعایت
موارد مذکور با متخلفین برابر ردیف یک جدول فوق برخورد خواهد شد .
2- به استناد نظریه دویست و دوازدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و
پرورش مورخ 16/6/78 که طی شماره8/2055/120 مورخ 24/6/78 ابلاغ شده است :
نمره صفر منحصر به مواد امتحانی همان نوبت امتحانی است و شامل نوبت های قبلی نخواهد بود
شنبه 5 آذر ماه سال 1384
صد و شصت نکته در مدیریت
توصیه هایی برای مدیران، سرپرستان
1- در انجام کارها روی شیوه ای خاص تاکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند.
2- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تامین میشود، میتوان با آمیختن دانش و تجربه ، راهکارهای حیاتی و استثنائی خلق کرد.
3- از هرفرصتی برای استخدام و به کارگیری افراد برجسته استفاده کنید.
4- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارایی کارمندان موثر است.
5- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه ، انگیزه کاری آنها را از بین نبرید.
6- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
7- با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نکنید.
8- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم ، کوشا باشید.
9- برای ارتقای سطح دانش کارمندان و افزایش بهره وری آنان ، کلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره گیرید.
10- دقت کنید که توبیخ کارمند خطاکار ، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
11- مطمئن شوید مامور خریدی که برای سازمان درنظر گرفته اید، علاوه برکاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی ، مورد اعتماد ، زرنگ و خوش سلیقه نیز هست و همان گونه که برقیمت کالاها توجه دارد، بر زیبایی و کیفیت آنها نیز اهمیت می دهد.
12- درصورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
13- سعی کنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
14- طوری رفتار کنید که دیگران شما را بعنوان الگو انتخاب کنند و آینده کاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم کنند.
15- هرگز درحضور کارمندان با دیگر معاشرین خود ، پشت سرافراد بدگویی نکنید.
16- رعایت سلسله مراتب کاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد کنید.
17- برای آزمودن کارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بی اساس، شخصت آنان را زیر سئوال نبرید.
18- با شروع به موقع جلسات ، وقت شناسی را عملا" به حاضرین بیاموزید.
19- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت کلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را بکار ببرید.
20- در انجام کارها به سه نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید : اعتماد به نفس ، اعتماد به نفس ، اعتماد به نفس .
21- انتقاد پذیر باشید.
22- با بی توجهی ، تلاش و زحمات زیر دستان را بی ارزش نکنید.
23- با وسواس بیهوده در انتخاب ، زمان را هدر ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی شود.
24- برای حل مشکلات احتمالی ، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با درنظر داشتن چند راهکار تخصصی ، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
25- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
26- خواسته های خود را واضح و روشن بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان به خوبی از جزییات وظیفه ای که به عهده آنان است ، مطلع هستند.
27- از هرکس ، مطابق دانش و تجربه اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
28- وظایف کارمندان را متناسب با توانایی های فیزیکی و حرفه ای آنان تعیین کنید.
29- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سئوال کنید.
30- درموارد بحرانی ، خونسردی خود را حفظ کنید و چند استراتژی بحران زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش بینی و طراحی کنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده کنید.
31- از رفتارهایی که شما را در سازمان عصبی معرفی می کند ، پرهیز کنید.
32- انتقامجو نباشید.
33- زمان پیاده سازی تصمیم گیریها ، به اندازه اخذ تصمیمات ، مهم است. چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شکست روبه رو شود.
34- در مورد چیزی که نمی دانید ، به کسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی دانم ، هراسی نداشته باشید.
35- با محول کردن مسئولیت به کارمندان مستعد و خلاق ، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم کنید.
36- بدون تفکر و درنگ پاسخ ندهید.
37- نحوه چیدمان میز کارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب کنید که افراد فراموش نکنند در محل کارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز باز هم به گفت و گو بپردازید.
38- حرفه ای ترین و بهترین حسابدار و مشاور حقوقی را استخدام کنید.
39- به مشکلات مالی افراد توجه کنید و درخواستهای موجه اخذ وام آنان را به تعویق نیندازید.
40- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت برشکوه شما می افزاید.
41- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توام باشد ، تاثیر شگفت انگیزی بر اطرافیان خود خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت پذیری می دهد.
42- سامانه ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به کارمندان اطمینان دهید که درکمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می کنید.
43- مطمئن شوید حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت می شود.
44- چند ساعت از یک روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت و گوی رو در رو با کارمندان اختصاص دهید.
45- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شرکت کنید.
46- درکمک رسانی های مراسم خیریه پیشقدم باشید.
47- با درایت و زیرکی همیشه درکمین شکار فرصتهای طلایی باشید.
48- صبرو حوصله را از مهمترین ارکان موفقیت تلقی کنید.
49- مسئولیت پذیر باشید.
50- به منظور اطلاع حاصل کردن از مطالب جدید علمی ، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
51- چند تکه کلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب کنید.
52- تفکر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت تر از پیدا کردن چاره ای برای تغییر آنچه عنوان شده می باشد.
53- وقتی می خواهید کاری را به کسی محول کنید ، روشی را برای عنوان کردنش انتخاب کنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
54- علت شکستهای سازمانی را تجزیه و تحلیل کنید تا ضمن تشخیص مسیرنادرست ، از تکرار آن جلوگیری کنید.
55- با بی اهمیت جلوه دادن کارهای کارمندان ، زحمات آنان را بی ارزش نکنید.
56- با انجام ورزشهای فکری ، قابلیت های ذهنی خود را تقویت کنید.
57- به هرکس فراخور فعالیت و بازده کاری اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی ، حرکت افراد شایسته گروه را کند نکنید.
58- با به کارگیری مشاورین کارآزموده و متعهد، موقعیت بازارکار را تحلیل کنید و استراتژی بکار بگیرید که همیشه یک گام از رقبا جلوتر باشید.
59- اجازه ندهید بار مسئولیت کارمندان بی کفایت و کند ، بر دوش کارمندان خبره و ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درک این بی عدالتی انگیزه خود را از دست می دهند.
60- دانش حرفه ای خود را تا حدی بالا ببرید که در موارد لزوم در مقابل کلیه سئوالات حرفه ای حاضر جواب باشید.
61- زمان استخدام افراد ،علاوه بر تست های مقرر شده ، تست هایی انجام دهید که مطمئن شوید کسی را که بکار می گمارید ، تنبل نیست ! زیرا افراد تنبل فشارکاری دیگران را بیشتر می کنند.
62- هنگام دست دادن ، دست افراد را محکم و صمیمانه بفشارید.
63- وقتی عصبانی هستید، در باره دیگران تصمیم گیری نکنید.
64- همیشه وقت شناس باشید. برای حضور به موقع ، می توانید از ترفند قدیمی 5 دقیقه جلو کشیدن ساعت استفاده کنید.
65- هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید ، زیرا به طور یقین ، انگیزه آنها برای تلاش از بین می رود.
66- سعی کنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایده های درخشانی روبه رو شوید.
67- به کارمندان ساعی و متعهد بگویید که چقدر برای سازمان مفید هستید و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید.
68- هیچگاه اجازه ندهید کسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
69- به شایعات بی اساس بی توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن بینی قضاوت نکنید.
70- خشکی جلسات طولانی را با شوخ طبعی قابل تحمل کنید.
71- از سرزنش کردن دیگران در جمع خودداری کنید.
72- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه رسانها احترام قائل شوید.
73- از منشی خود بخواهید روز تولد کارمندان ، کارت تبریکی را که توسط شما امضاء شده است ، برایشان ارسال کند.
74- در موقع امضاء کردن نامه ها و مکتوبات آنها را به دقت مطالعه کنید و از امضاء کردن آنها، زمانی که حوصله و تمرکز ندارید پرهیز کنید.
75- خوش ژست و خوش بیان باشید و درجمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید.
76-با قدردانی به موقع از کارمندان ، انرژی کاری آنان را افزایش دهید وحسن خلاقیت را در آنان تقویت کنید.
77- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید.
78- هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود ، دیگران را با وعده های بی اساس فریب ندهید.
79- سعی کنید اسامی کارمندان را به خاطر بسپارید و درحین صحبت کردن با آنان ، اسمشان را به زبان بیاورید.
80- همواره به خاطر داشته باشید به کار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی کاهد.
81- اشتباهات زیردستان را بیش ازحد لازم به آنها گوشزد نکنید.
82- امین و رازدار افراد باشید.
83- روی اشتباهات خودپافشاری نکنید و بی تعصب خطاهای خود را بپذیرید.
84- با عبارات کنایه آمیز و نیشدار به دیگران درس عبرت ندهید.
85- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش کنید و برای صرفه جویی در زمان مرتبا" حرف آنان را قطع نکنید.
86-روش محاسبات مالی را تاحدی یاد بگیرید تا قادر به تجزیه و تحلیل های گزارشات مالی سازمان باشید.
87- درجلسات دائما" به ساعت خود نگاه نکنید.
88- به نحوه پوشش و ظاهر خود توجه کنید.
89- تا صحت و سقم مساله ای روشن نشده ، کسی را مواخذه نکنید.
90- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
91- نکات جالب و پندآموز کتابهایی را که می خوانید ، در دفتری یادداشت کنید و در موارد مناسب آنها را بکار ببرید.
92- انعطاف پذیر باشید.
93- بدون توهین به عقاید دیگران ، با آنها مخالفت کنید.
94- نسبت به قول خود پایبند باشید.
95- درموقعیت های بحرانی برخود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند.
96- برای حرف زدن زیباترین و خوش آهنگ ترین الفاظ را انتخاب کنید.
97- ریسک پذیر باشید.
98- نحوه استفاده از نرم افزارهای مرتبط با کار خود را بیاموزید.
99-برای ثبت ایده های درخشانی که ناگهان به ذهن می رسند، همیشه یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید.
100- کتابخانه سازمان را به روز کنید و اسامی کتابهایی را که اضافه می شود بصورت لیست منتشر شده در اختیار کارمندان قرار دهید.
101- مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس ازتوبیخ مسئولین و سرپرستان نیست.
102- به واسطه مدیر بودن خود ، از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
103- در اولین قرصت درخاتمه دادن به مشاجرات و کدورتهایی که بین کارمندان پیش می آید، حکمیت کنید و برقرار کننده صلح و آشتی باشید.
104-درمصاحبه استخدامی افراد به سوابق کاری آنان توجه کنید و به خاطر داشته باشید کارمند موفق کارنامه ای پربار به همراه دارد.
105- از انحصاری کردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز کنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهره مند شوند.
106- زمان دقیق پیاده سازی تصمیمات اخذ شده را پیدا کنید ، چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب ، در زمان نامناسب با شکست روبه رو شود.
107- برای حفظ اطلاعات سازمانی ، از بهترین و پیشرفته ترین سیستم حفاظتی استفاده کنید.
108- زبده ترین کادر بازاریابی را گردآوری کنید و حتی زمانی که سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد، از آنان بخواهید ریتم فعالیت های خود را کند نکرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند.
109- به مظنور جلوگیری از تک روی ورقابت های ناسالم، روحیه انجام کار گروهی در سازمان را تقویت کنید.
110- از عنوان کردن فرامین غیرقابل اجرا و غیرمنطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشه دار کردن شخصیت حرفه ای شما پیامدی ندارد.
111- عملکرد افراد را در زمان اضافه کاری کنترل کنید تا بدینوسیله از سوء استفاده افراد ناشایست که بعنوان اضافه کاری در سازمان به انجام کارهای شخصی یا اتلاف وقت می پردازند ، جلوگیری شود.
112- از نگارش واژه ای که از صحت املای آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی که فراموش کرده اید، همیشه یک فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید.
113- وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت می کنید، مراقب استراق سمع دیگران باشید.
114- اموال مهم سازمان را بیمه کنید.
115- در سلام کردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید.
116- مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است.
117- مطمئن شوید کادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حسابها اقدام می کنند و پرداختها بنا به دلایل غیرموجه ، به تعویق نمی افتد . چون تاخیر در پرداخت ها به اعتبار مالی شما لطمه جبران ناپذیری وارد می کند.
118- عیب جو و بهانه گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت د رشما به عادت مبدل شود.
119- هرگز از خاطر نبرید انسان ، اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتکار میتواند برای هرمشکلی ، راه حال مناسبی پیدا کند.
120- برخی از بازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه کار دارند ، اگر می خواهید این افراد را به کار بگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه کافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشد و درخواست کار آنها صرفا" به دلیل رفع نیاز مالی نباشد.
121- همواره هوشیار باشید کسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نکند.
122- از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.
123- حتی وقتی موردی پیش آمده که به شدت ترسیده اید ، اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.
124- افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریه های تخصصی آبونه کنید.
125- هیچکس را دست کم نگیرید.
126- حامی ضعیفان باشید واجازه ندهید حق کسی ضایع شود.
127- اگر درجمعی هستید که موضوع مورد بحث را نمی دانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد ، لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن ، عدم آگاهی خود را عیان سازید. می توانید سکوت کنید تا در اولین فرصت به تکمیل اطلاعات خود بپردازید.
128-آرام و شمرده صحبت کنید.
129- زمانی که از کسی اشتباهی سر می زند ، با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده کنید ، نه با توهین و ناسزا .
130- به اندازه کافی استراحت کنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد کند.
131- هر از چند گاهی جلسه ای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان و مسئولین ترتیب دهید تا از صحت عملکرد و برنامه های آنان مطمئن شوید.
132- سرپرستان و مسئولین ، پل ارتباطی مدیریت و کارمندان هستند ، تا از استحکام این پل مطمئن نشده اید بی محابا گام برندارید، چون در غیر این صورت ممکن است سقوط کنید.
133- کارمندان را تشویق کنید تا با ابتکار در انجام کارهایشان راههایی برای صرفه جویی و پایین آوردن هزینه ها پیدا کنند.
134- کتاب قانون تجارت را در دسترس داشته باشید.
135-با توجه بیش از حد به افراد خاص ، حسادت دیگران را برانگیخته نکیند.
136-به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.
137- نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید.
138- مطمئن شوید هیچ منبع انرژی ، بیهوده به هدر نمی رود . برای مثال کسی را موظف کنید تا از خاموش بودن چراغها و بسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل کند.
139-با اولین برخورد ، در مورد کسی قضاوت نکنید.
140- حس ششم خود را نادیده نگیرید.
141- هرکسی را فقط با خودش مقایسه کنید ، نه با دیگران .
142-برای هربخش ، یک جعبه کمک های اولیه تهیه کنید.
143-اعجاز عبارات تاکیدی و مثبت را نادیده نگیرید.
144- راحت ترین مبلمان و چشم نوازترین وسایل را برای اتاق خود تهیه کنید و برای استفاده بهینه از فضا و زیبایی محیط از طراحان داخلی کمک بگیرید.
145- پنچره ها را مسدود نکنید، اجازه دهید همگان از نور وهوای تازه که ارزانترین موهبتهای الهی هستند ، بهره مند شوند. گاهی وزش یک نسیم می تواند آرامش چشمگیری برای محیط به ارمغان بیاورد.
146- ازانجام هر جابه جایی برای نیروی انسانی در محیط کار ، نمی توان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود. اگر جابه جایی کارمندان اصولی و حساب شده نباشد ، باعث افت راندمان کاری و دلزدگی آنان از کارشان می شود.
147- مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیاده سازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود ، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام کنند ، زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبیت شما کاسته خواهد شد.
148- سرمایه های مالی ، وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزشهای غیرضروری به هدر ندهید. برای هرکس آموزشی را تدارک ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن کارهایش استفاده کند. درغیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموخته ها دست ندهد، خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده میشود و هرگز تبدیل به یک مهارت نمیشود.
149- بی طرفانه راجع به مسائل تصمیم گیری کنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا کند.
150-با هرنوع بی انضباطی مبارزه کنید.
151- روز خود را با خوردن صبحانه ای مقوی آغاز کنید.
152- از ایمن بودن آسانسورها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل کنید و اگر احتیاج به تعمیر یا تغییر دارند ، بدون فوت وقت اقدام کنید.
153-حتی اگر سن شما از کارمندان کمتر است ، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد کنید تا لقب { پدر سازمان } را کسب کنید.
154- جهت حفظ سلامتی و چالاکی هر روز حداقل 15 دقیقه نرمش کنید.
155- در برخی از برنامه ریزی ها و اخذ تصمیمات از کارکنان نیز نظرخواهی کنید تا با این مشارکت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و کارکنان برقرار گردد و حس مسئولیت پذیری افراد افزایش یابد.
156- از کارکنان بخواهید اگر با مشکلی روبه رو می شوند ضمن اعلام آن مشکل ، چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند.
157- گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارد اتاق کارکنان شوید وشخصا" با آنان به گفت و گو بپردازید.
158- با برقراری امنیت شغلی در محیط ،روحیه کاری افراد را بهبود ببخشید.
159- اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نکنید آنان به مثابه اهرم عمل می کنند و قادر خواهند بود مسئولیت هایی که به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحی و با کیفیت بهتری به انجام برسانند.
160- مشوق و ترویج دهنده کار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی کارکنان جایگزین رقابت های ناسالم شود.